Refresh 381: EYE-ON-IT: 25 jaar Tech Data

tdblog-rf381NL

25 jaar Tech Data, dat is een kwarteeuw (Belgische) IT-geschiedenis. Patrick Steenssens en Filip Waelkens blikken terug en kijken vooruit. 

As we respect the reseller channel, we provide price and promotion sensitive information via a password only. If you are a reseller and a customer of Tech Data, you will be given privileged access to this information. You can register for this here.

refresh-loginNL

EEN KWARTEEUW IT-GESCHIEDENIS

De pioniersjaren van Computer 2000

We zijn gestart in 1989 onder de naam Computer 2000. IT stond toen nog in zijn kinderschoenen. Daardoor moesten we vooral evangeliseren – uitgebreid communiceren over de nieuwste technologieën. Vanuit die optiek publiceerden we in 1991 ons eerste Refresh Magazine. En op 16 september 1992 organiseerden we de eerste partnermeeting in Groot Bijgaarden, later omgedoopt tot meet-it. Zowel het magazine als het partnerevent zijn meer dan 20 jaar geleden opgestart maar bestaan vandaag nog altijd.

Van prijslijsten naar e-commerce

Onze strategie in de begindagen was Value Added Distribution, met verschillende Specialty Divisions zoals Axxam, Datech, Adcomp, College 2000, enz. Een belangrijke gebeurtenis in die periode was onze verhuis naar de Assesteenweg in Ternat in 1996. En in 1998 openden we ons nieuw logistiek centrum in Aalst. Nog een memorabel evenement was de lancering in 1998 van InTouch, tot op vandaag nog altijd het leidende e-platform in IT-distributie. Het is bijna niet meer voor te stellen, maar tot 1998 deden we alles manueel. We stelden prijslijsten op, printten die af en verspreidden ze in binders doorheen het kanaal.

patricksteenssens_smallZowel het Refresh magazine als het partnerevent zijn meer dan 20 jaar geleden opgestart maar bestaan vandaag nog altijd.
– Patrick Steenssens, Country Manager

Jaren van overvloed 

Eind jaren negentig veranderde de markt. IT brak door bij bedrijven en de consument. In lijn daarmee veranderden we onze strategie van Value Added naar Broadline distributie. We distribueerden printers, pc’s, en andere technologieën in grote volumes en met heel andere marges dan toen IT-installaties evenveel kostten als een nieuwe wagen. Het was een periode van overvloed met jaarlijkse omzetstijgingen van 20% à 25%. In diezelfde periode (1998-99) werd het van origine Duitse Computer 2000 overgenomen door het Amerikaanse Tech Data en veranderde onze naam.

De bubbel barst

Na 2000 is dan de dot.com bubble gebarsten. De tijd van ongebreidelde groei was voorbij en de markt werd matuur. Dat bracht grote veranderingen in de IT-wereld met zich mee. Om te overleven in deze nieuwe realiteit pasten we ons businessmodel en bijhorende kostenstructuur aan en richtten ons op productiviteitsverbetering. Er brak een periode aan van professionaliseren, automatiseren, optimaliseren, excellence in execution.

waelkensHet is bijna niet meer voor te stellen, maar tot 1998 deden we alles manueel.
– Filip Waelkens, Sales Director

Diversificatie

In 2005 zijn we beginnen te diversifiëren. De afgelopen vijf jaar hebben we verschillende bedrijven opgekocht of opgestart: Azlan (enterprise computing), Maverick (audio/video), MCC (omgevormd naar Tech Data Mobile), Triade (consumer electronics), Source (omgevormd naar Azlan) en Man&Machine en ProDesk (omgevormd naar Datech). Zo bouwden we in korte tijd onze ‘Collection of Specialists’ op die vandaag instaat voor meer dan de helft van onze omzet. Die acquisities maakten het voor ons ook mogelijk om vandaag alle technologieën van de datacenters tot in de woonkamer te distribueren.

Kortom, van het pionierswerk begin de jaren negentig, over de dot.com bubble en de daaropvolgende professionalisering, tot de game changers van de laatste vijf jaar. De enige constante daarin? Patrick Steenssens: “Tech Data is nooit op zijn lauweren gaan rusten. We zijn niet dumb, fat and happy geworden maar hebben onszelf steeds in vraag gesteld en bijgestuurd.

En wat brengt de toekomst?

Bekijk de blik van Patrick en Filip op de toekomst van Tech Data in een video-interview hieronder!

 

1989-2014: Tech Data 25 years strong

Herinnert u zich nog hoe uw zaak er 25 jaar geleden uitzag, toen Computer 2000, het latere Tech Data, werd opgestart? Wat had u toen in uw winkel staan, of welke producten verkocht u toen aan uw klanten? We frissen in deze jubileumeditie van Refresh uw geheugen op en blikken terug op 25 jaar Tech Data geschiedenis. Bovendien geven we in deze katern ook kort het woord aan enkele van onze trouwe resellers. We blikken samen met onze leveranciers terug op 25 jaar geschiedenis en kijken uit naar de toekomst!

1989: Hoe het allemaal begon: Computer 2000 België wordt opgericht in 1989

Screen Shot 2014-04-30 at 10.36.55Zeven gedreven mensen brengen hun know how mee van Positronica en startten Computer 2000 België op, een autonoom bedrijf onder de vleugels van de holding Computer 2000 in Duitsland. Met een handvol klanten in hun portefeuille, maar met een grote dosis entrepreneurship, gingen ze aan de slag. In die periode hadden de IT-leveranciers nog niet hun eigen vestigingen in België, dus ging Computer 2000 zelf op zoek naar nieuwe producten op beurzen in de Verenigde Staten en heeft ze het ganse IT-kanaal zelf moeten uitbouwen.

Zij waren er als eersten bij: Patrick Van Glabeke en Jan De Ville. Zonder hen was Computer 2000 nooit een feit geweest. Maar dan zouden we onze women power vergeten: Els Demeester en Martine Vermoesen waren er van bij het prille begin bij.

1990 – Het gebeurde in 1990: Computer 2000 verhuist

Op 11 juni verhuist Computer 2000 van een duplexappartement in Aalst naar de nieuwe gebouwen in de Essenestraat in Ternat.

1991 – het jaar dat internet wordt vrijgegeven voor commerciële doeleinden

En ook daarin heeft Computer 2000 zich de voortrekker in de markt getoond, en doet dat nog steeds: online catalogus, online ordering, online marketing als ondersteuning voor het resellerkanaal.

Het aantal klanten van Computer 2000 blijft in de eerste jaren van de jaren ’90 aangroeien, de omzet blijft explosief toenemen, en steeds meer leveranciers vinden in Computer 2000 hun partner voor de bediening van de Belgische markt. Compaq, Hewlett-Packard, IBM, Apple Computer en vele anderen vullen het assortiment aan.

Vanaf begin de jaren ’90 wordt ook al het concept van Value Added Distribution gedefinieerd binnen Computer 2000, ondertussen de onbetwiste marktleider in België. Het resellerkanaal wordt ondersteund door: Axxam (Apple Macintosh resellers), Datech (CADCAM resellers van Autodesk), College 2000 voor networking certication van resellers en even later ook Adcomp (high end networking en UNIX workstations) en een dedicated business unit voor components ….  De explosieve groei gaat verder.

In 1991 rolt het eerste nummer van Refresh van de pers

Het eerste nummer is nog niet zo’n glossy magazine in het formaat zoals we dit vandaag kennen: het is een tweewekelijkse nieuwsbrief met de post verzonden. De eerste Refresh-edities omvatten laatste ‘telex’-nieuwtjes, informatie over events, tips over ‘money makers’ en nieuwe prijslijstinfo! Hoewel toen nog geen sprake was van elektronische nieuwsbrieven, laat staan van spammen, was Computer 2000 wel al bekommerd om een efficiënte Marketing Communicatie, de funderingen voor My Profile waren toen al gelegd…

16 september 1992 – Pre-Bureau Event

17 jaar geleden vond de allereerste editie van de huidige meet-it plaats: het Pre-Bureau Event in het kasteel van Groot-Bijgaarden. Het daaropvolgende jaar werd geopteerd voor de naam ‘Partner Event’, een naam die 9 edities meegaat, tot het in 2001 omgedoopt wordt tot meet-it: de jaarlijkse ontmoetingsplaats voor iedereen die meetelt op IT-gebied in België en Luxemburg!

1993

Door een verdere integratie van vendors op Europees niveau, wordt beslist om SAP als nieuwe geïntegreerde beheerssoftware in te voeren. Dit om deze integratie en de verdere groei en het beheer ervan mogelijk te maken.

1995

Loyalty 2000 is het loyalty-programma van Computer 2000.

Op 4 december 1995 werd het Loyalty 2000 Program gelanceerd: Uw aankopen gaven recht op bonuspunten die konden ingeruild worden tegen waardevolle geschenken of selecte Computer 2000-producten. Computer 2000 organiseerde bovendien regelmatig marketingacties die recht gaven op extra bonuspunten.

Loyalty incentives zijn van alle tijden… U kan al voor het tweede jaar op rij deelnemen aan td.boomerang, een salesincentiveactie waarbij u op kwartaalbasis beloond wordt voor uw aankopen bij Tech Data.

1996 – Computer 2000 barst uit zijn voegen

Vanaf 1995 wordt Computer 2000 exponentieel groter. De IT-producenten hebben intussen hun filialen geïnstalleerd in België. Maar ook structurele wijzigingen dringen zich op – een directiecomité wordt opgericht, het retailkanaal krijgt vorm… De ruimte in de Essenestraat wordt te klein: Computer 2000 verhuist in 1996 de kantoren en het warehouse naar het Business Center in de Assesteenweg in Ternat.

1997 – Wist u dat?

… Scènes voor de Belgische komische film Oesje gedraaid werden bij Tech Data?

De film gaat over de boer Kamiel Spiessens die er alles aan doet om zijn grond te verdedigen tegen een Nederlandse zakenman die op de grond een pretpark wil neerzetten. Wie de film bekijkt herkent zeker de scènes die gedraaid werden aan de onthaalbalie van de kantoren in Ternat en op de parking.

1997 – Eind februari gaat de voice server live

Iedereen die toen al werkte met Phone Banking herinnert zich vast nog hoe het werkte: een telefoon met druktoetsen was toen nodig om te weten of Computer 2000 een bepaald product voerde, wat de eindgebruikersprijs en dealerprijs was en of het product in voorraad was.

Dit systeem was een extra tool naast de digitale prijslijsten (die wekelijks vernieuwd werden) en de toenmalige intouch (toen nog met kleine i en t!) zoektool die gepersonaliseerde prijs-en andere info repliceerde. Gegevens konden geëxporteerd worden via beschikbare C++ programma.

1998 – Tech Data verwerft 80% van de aandelen in de Computer 2000-groep

In België werden onze magazijnen in Ternat te klein. In 1998 was het tijd voor uitbreiding, van Ternat ging het naar Aalst en daar openen we de deuren van een nieuw warehouse.

1998 – Bestellingen kunnen vanaf nu online via InTouch 2000

InTouch 2000 was de nieuwe naam van onze volledige online productcatalogus waar u onmiddellijke toegang had tot meer dan 30.000 artikels. InTouch 2000 gaf u uw dealerprijs en de online stock. Bovendien kon u via InTouch 2000 ook elektronisch bestellen en uw orders opvolgen!

1999 – Y2K-site

Al vanaf 1998 speelde Computer 2000 in op de impact die het jaar 2000 zou hebben op de informatica- en informatiseringssystemen. Omdat u en uw klanten geen onaangename verrassingen wensten, ondersteunde Computer 2000 u met de Y2k-site. Een website met duidelijke antwoorden ivm garanties voor de Year 2000-bestendigheid van de door u aangekochte producten en links naar Jaar 2000-informatie van onze leveranciers.

Els Demeester neemt het dagelijks bestuur van Computer 2000 België waar, samen met ex-collega Bernard Voglaire.

1999 – Bestel via InTouch en verzamel Bonus2000-punten!

Vanaf februari 1999 kon u bij online bestellingen via InTouch meteen ook Bonus2000-punten (later aangepast naar e-worldpunten) sparen en hiermee uw elektronische spaarvarken vullen. U kon dus uw omzet cumuleren en een extra discount ontvangen op uw totale online omzet. Zodra u een bepaalde limiet bereikt had, kon u zelf in InTouch uw spaarvarken leegmaken en kreeg u een kredietnota toegestuurd.

Screen Shot 2014-04-30 at 10.45.202000 – Computer 2000 wordt Tech Data

Computer 2000, de grootste IT-distributeur van België, neemt vanaf 7 september 2000 de naam van moederbedrijf Tech Data over.

2001

Els Demeester wordt Managing Director Benelux, een nieuwe stap in de uitbouw van de efficiëntie van de backoffice organisatie.

Patrick Vincent start als Sales Director bij Tech Data en kreeg nadien als Front Office Director België de bevoegdheid over de marketing business units. Hij vormde in deze periode het call center om tot een e-business gedreven service center en implementeerde tot september 2004 een duidelijke gediversifieerde channel strategie.

2001 – Lancering License Desk

Wist u dat u al sinds april 2001 terecht kan bij de Tech Data License Desk met uw vragen over licentiebusiness? Een gespecialiseerd team ondersteunt u sindsdien bij licentiecontracten. Naast advies van het License Desk team kunt u ook gebruik maken van de License On Line tool.

Alle vragen ivm licenties: licensedesk@techdata.be Meer info: www.techdata.be/licenseonline

2001 – Partner event wordt meet-it

In 2001 wordt het partner event omgedoopt tot meet-it. Het principe blijft hetzelfde: het grootste channel event in de Belux waar resellers, vendors en Tech Data medewerkers elkaar ontmoeten, netwerken en de laatste info uit de markt uitwisselen.

De eerste meet-it werd gehouden op 6 september 2001 in de Nekkerhal in Mechelen.

2001 – e-Business met Tech Data via de XML-module

Sinds juni 2001 kan het e-business systeem van resellers via een XML-module rechtstreeks gekoppeld worden aan het centrale SAP-systeem van Tech Data.

2001 – Overgang naar de euro

Als de Y2K meer een computerkwestie was, was de transitie naar de euro een heus businessprobleem met impact voor het hele bedrijf. Tech Data schakelde al over vanaf 17 april 2001 met prijscommunicatie en facturatie in euro (met Belgische frank als bijkomende vermelding) De resellers kregen informatie en tips in de Refresh om de euroconversie binnen hun bedrijf vlot te laten verlopen

2002 – Distributiecentrum Aalst gaat Benelux

Patrick Steenssens startte in december 2002 bij Tech Data als Logistics Director. Hij heeft als Logistics Director de grondvesten opgezet voor een succesvolle logistieke organisatie en het distributiecentrum in Aalst succesvol omgevormd tot een Benelux logistiek service center.

2002 – My Profile? Bent u al bekend?

My Profile wordt geïntroduceerd als de opt-in communicatiestrategie van Tech Data: Via de website maakt u uw profiel op en bepaalt u welke communicatie u van ons wil ontvangen in uw mailbox of postbus. U kunt uw profiel zelf online aanpassen, 24u op 24. Personalisatie van de bovenste plank…

My Profile is nog steeds de tool waar u 24/7 uw communicatieprofiel kan aanpassen. U kiest zelf wat u wil.

Dus wil u de Refresh ontvangen? Dat kan u via www.techdata.be/my-profile aanduiden. Of geïnteresseerd in de Tech Data newsletter van Patrick Steenssens met Tech Data nieuws? Vink dan Tech Data newsletter aan. U kunt er ook uw interessevelden aangeven voor de vendorpromomails. Want een juist communicatieprofiel bij Tech Data vergroot uw businesskennis.

2003 – Azlan wordt “part of the Tech Data group”

2005 – Tailor Made, Tech Data werkt continu aan extra added value

Sinds september 2004 bekleedt Patrick Steenssens de functie van Country Manager Belux. In deze rol heeft hij via een tailor made aanpak de Tech Data services naar het kanaal toe in kaart gebracht, de integratie met Azlan geconsolideerd en Tech Data verder uitgebouwd tot de referentie in de Belux IT-markt.

Naast de standaardtaken van een IT distributeur heeft Tech Data diensten op maat waardoor u op uw beurt uw kostenstructuur kon optimaliseren.

De Tailor Made website was dé kapstok van Tailor Made, want hier kon u alle informatie terugvinden over onze services, van e-business, logistics, finances tot marketing en achterhalen welke services voor UW business interessant zijn.

2006 – My Tech Data: uw dagelijkse dosis IT-vitaminen

Na de aanpak in 2005 met de ‘Tailor Made Services that Suit You’ trokken we de gesegmenteerde benadering door naar onze nieuwe customer portal.

2006 – Refresh 250

In juni 2006 rolde het 250ste nummer van de persen. Met een uniek concept: waar we u, onze resellers en onze leveranciers in de kijker zetten.

See the Difference

meet-it 2006 was ook het startschot voor een gloednieuwe Tech Data overkoepelende salesincentive. U maakte kans om mee op ontdekkingsreis te gaan naar het hoge noorden!

En nu? See the Difference was geen ééndagsvlieg, maar een jaarlijkse algemene Tech Data incentive in samenwerking met onze leveranciers. En is intussen ingevoegd in td.boomerang!

2008 – Pick-up & Go 

Sinds januari 2008 kunt u uw bestellingen afhalen in ons logistieke centrum in Aalst. Hebt u vragen hierover, dan zal uw sales contact u met veel plezier informeren.

2008 – Tech Data stapt over op e-invoicing

Een slim idee, want e-invoicing is sneller dan papieren facturatie! Het helpt om de administratieve bedrijfsprocessen zoveel mogelijk te optimaliseren en u meer gemak en efficiëntie te bieden.

We versturen momenteel ongeveer 45% van onze facturen elektronisch. Meer info? creditcontrol@techdata.be.

2008 – Koopjeshoek  @ Tech Data

Sinds 2008 hebben we een verkoopsopportuniteit voor u ingebouwd in InTouch: de Special Offers Shop. Een echte koopjeshoek waar u continu een hele lijst terugvindt aan afgeprijsde uitverkoopproducten. Op=op koopjes met een fikse korting.

Nu vindt u deze koopjes als ‘liquidations’ op InTouch terug.

Vragen hierover? Uw salescontact zal u hier met plezier op antwoorden.

2009 – Bad Box @ Tech Data

Producten waarvan de verpakkingen licht beschadigd zijn, worden gecontroleerd in ons logistieke centrum in Aalst. Deze nieuwe producten met enkel een deuk in de doos, bieden we u aan tegen een speciale prijs! Snel reageren is de boodschap, want wie het eerst komt, het eerst maalt!

2009 – Cloud Computing voor iedereen!

In 2009 werd het Cloud Hosting concept voor u in een businessmodel gegoten.

Vandaag bieden we hosting licenties aan van verschillende vendors waarmee u zelf cloud services kan bouwen, gebaseerd op software van onze vendors. Dus zelf een eigen SAAS clouddienst aanbieden op een maandelijkse basis. Bovendien stellen we een waaier aan ‘kant-en-klare’ cloudoplossingen voor, die gehost worden door onze vendors. U kan deze eenvoudig aankopen via StreamOne, ons online platform.

2009 – Tech Data 20 jaar – Partners all the way, every day

Screen Shot 2014-04-30 at 10.37.56Naar aanleiding van ons 20 jaar bestaan kwamen we naar u toe: we gingen met onze fabrikanten op tournee naar 7 steden voor exclusieve interactieve ontmoetingsmomenten met onze belangrijkste kmo-resellers.

Onze baseline ‘Partners All the Way, Every Day’ en de ‘drive’ naar innovatie en diversificatie was de drijfveer voor onze businessinitiatieven.

2010 – Collection of Specialists

In 2010 stelden we u onze Collection of Specialists voor. Als gevolg van onze diversificatiestrategie hebben we ook onze “Collection of Specialists” of gespecialiseerde business units gecreëerd, waaronder Maverick (AV), Brightstar (Telecom) en Azlan (Enterprise).

Dankzij deze gespecialiseerde business units konden we u een unieke combinatie van expertise in deze nichedomeinen van de markt én een ongeëvenaard aanbod van voorraadbeheer, logistieke en financiële diensten. Maw het zijn nichespecialisten maar met de sterkte van een broadline-distributeur.

Als gevolg van de overname van Triade Holding werd later ook een BU opgestart voor Consumer Electronic.

2010 – ASM vervangt e-CRMA tool

ASM staat voor een tool die alle na-verkoopprocessen samenvat en die bovendien vervat zit in uw vertrouwde InTouch tool.

2011 – Collection of Specialist website

In april werd de Tech Data website uitgebreid met subsites voor Maverick (Audio/Video), Brightstar (Mobility & Telecom)  en Azlan (Enterprise computing) en aangepast naar één overkoepelende website.

2011

Na overname van de distributieactiviteiten van Man and Machine door Tech Data group wordt de Datech divisie in de Benelux opgestart.

We zijn sindsdien exclusief Value Add distributeur voor Autodesk naar het volledige kanaal.

2011 – De shift van box naar ESD via td.activate-here platform 

De opstart van een bestelplatform via InTouch voor softwareproducten in ESD-formaat Electronic Software Distribution). Geen stockage en transportkosten voor u, alle producten zijn 24/7 beschikbaar en u kunt uw klant meteen leveren!

2012 – Het Triade-team staat voor u klaar om u bij uw CE-business te ondersteunen

Wij bieden u met Triade Belgium een uitgebreid gamma Consumenten Elektro (CE) aan Sindsdien kunt u bij Tech Data ook kleine elektrohuishoudapparaten, audio- en videoapparaten, televisietoestellen, multimedia en hun accessoires aankopen.

2012 – Think Future

Think Future richt zich als marketingprogramma op ‘hot’ trends en stelt multivendoroplossingen voor. De Tech Data specialisten adviseren u als business consultants zodat uw IT projecten een succes worden. Dankzij de innovatieve totaaloplossingen van Think Future stapt u als een meerwaardebieder naar uw klant toe.

2013 – td.boomerang 

U kan sindsdien deelnemen aan td.boomerang, een salesincentiveactie waarbij u op kwartaalbasis beloond wordt voor uw aankopen bij Tech Data.  Elk kwartaal wordt rond een inspirerend thema gewerkt. Hoe meer producten van deelnemende fabrikanten u aankoopt, hoe meer punten u automatisch spaart. En hoe meer kans u maakt om te winnen! Alle resellers zijn ingedeeld in groepen en er zijn prijzen voorzien voor elke resellergroep, dus iedereen maakt echt kans om te winnen! De resellers kunnen hun persoonlijke firmascore opvolgen op de td.boomerang-website.

Nice to know: td.boomerang viel in de prijzen bij de Channel Awards 2014 als ‘Best Channel Campaign of the Year’.

Bovendien werd td.boomerang nog op international vlak door ‘The Loyalty Awards’ genomineerd  in de categorie ‘Best B2B Loyalty Programme’.  De winnaars worden op 10 juni bekendgemaakt. We duimen samen!

2013 – StreamOne, de nieuwe manier van werken met clouddiensten

Na een evangelisatiejaar in 2012 met de Cloud Essential Days over de cloudbasisprincipes, gingen we een stapje verder met StreamOne, een online Cloudplatform. Een gespecialiseerde website voor zowel de aankoop als het beheer van cloudservices. Meer info op www.tdcloud.be/streamone

Anderzijds bieden we ook hosting licenties aan van verschillende vendors waarmee u zelf cloud services kan bouwen, gebaseerd op software van onze vendors. Op deze manier kan u zelf een eigen SAAS-clouddienst aanbieden op een maandelijkse basis.

Het td.cloud-team helpt u graag verder met informatie over alle cloudoplossingen

Mail: tdcloud@techdata.be of bel ons op +32 2 583 83 83

2013 – Mis geen enkel IT-nieuws dankzij de td.blog

In 2013 stelden we u met trots onze blog voor. Een publieke zakelijke blog met algemene (nieuws)berichten uit het IT-kanaal toegankelijk via alle mobiele platformen en die geïntegreerd is met de sociale media.

Wie de blog volgt, is op de hoogte van alle recente ontwikkelingen in de technologiebranche.

En zo zijn we aanbeland bij 2014. 

25 years strong!

Om ons jubileumthema kleur te geven, vindt u doorheen deze Refresh getuigenissen van onze partners.
Alvast bedankt aan iedereen voor uw vertrouwen. En op naar de volgende 25 jaar!

‘Welke uw business ook is, Tech Data kan u helpen’. We blijven u ondersteunen bij uw businessmodel en kijken graag met u uit naar gezamenlijke businessopportuniteiten.

1 reactie

  1. Dirk Syx schreef:

    Beste Patrick, Filip en alle collega’s,

    Ik ben fier en trots jullie te mogen kennen en eigenlijk ongeveer even lang te mogen meedrijven en werken met jullie als het bedrijf bestaat.

    Ik zou zeggen, nog vele jaren en hopelijk kunnen we nog heel wat jaren kennis en ervaring delen met elkaar. één feit is zeker, onder de kerktoren liggen doden de rest vind je verder van huis!

    Groetjes, ik vertrek naar India, to startup “SAG INDIA”

    Regards,

    Dirk