Interview: NetApp klimt aan boord bij Tech Data

Wie aan NetApp denkt, denkt aan de traditionele storage oplossingen waarmee het groot is geworden. Vandaag de dag zijn die nog steeds belangrijk, maar de toekomst ligt in data management .

Wie vroeger wilde uitleggen wat NetApp deed, kwam weg met de omschrijving van storage-bedrijf. Tegenwoordig heeft NetApp een breed portfolio aan data management oplossingen die klanten helpen met hun digitale transformatie.. “We moeten het hardst groeien in het Next Generation Datacenter en onze vooruitstrevende cloud oplossingen,” zegt Robert-Jan Dullaart, Channel Sales Manager Benelux. “Waarom is NetApp met Tech Data in zee gegaan? “De belangrijkste reden is zonder twijfel de brede partnerbasis,  in België,” zegt Dullaart. “Enkele van die partners kunnen NetApp helpen met onze Velocity producten die geënt zijn op de KMO markt, haar nieuwe Hyper Converged Infrastructure (HCI) oplossing en cloud. Door het aantal complementaire vendoren binnen het portfolio van Tech Data, bijvoorbeeld Cisco & Microsoft, krijgen partners de mogelijkheid om hun klanten nieuwe oplossingen te bieden zoals een geavanceerde backup oplossing voor office 365.”

HCI 2.0

Wanneer we vandaag naar een HCI kijken, zijn er heel wat spelers op de markt. “Gartner ziet ons als de versie 2.0 van HCI. Onze oplossing stelt klanten in staat om meerdere workloads tegelijk te runnen zonder dat het effect heeft op de performantie en schaal, en het is uitermate kostenefficiënt.” Daarnaast brengt NetApp een rijke set aan enterprise datamanagement services naar specifieke klanten toe. Dullaart: “Het is de allereerste volledig cloudgerichte HCI-oplossing, die klanten in staat stelt om data transparant tussen on-premise, public of private cloud te bewegen en te beheren.”

Gartner ziet ons als de versie 2.0 van HCI. Onze oplossing stelt klanten in staat om meerdere workloads tegelijk te runnen zonder dat het effect heeft op de performantie en schaal, en het is uitermate kostenefficiënt. – Robert-Jan Dullaart, Channel Sales Manager Benelux

Met een naderende deadline in mei 2018, is ook de GDPR een heet hangijzer. Daar is NetApp zich van bewust. “Wij zijn zelf door het process gegaan en hebben inmiddels EU-erkenning gekregen voor onze Binding Corporate rules (BCR). Wij kunnen klanten helpen met hun voorbereiding op GDPR compliancy door ze trainingen over de fundamenten van data privacy compliancy te geven en daarna te helpen met het bouwen van de technologische oplossing. Dit doen wij niet alleen, wij hebben een eco-systeem van partners die samen bedrijven een robuuste ondersteuning kunnen bieden”, zegt Dullaart.

Partnerprogramma

Het partnerprogramma van NetApp wordt opgedeeld in vier luiken: Unified (alle producten), Next-Generation Data Center (nieuwe strategische punten), Cloud First (softwareproducten in de cloud, een gloednieuw partnerprogramma) en Consultancy. Dullaart: “Waar vandaag de dag de meeste partners in zitten, is het Unified partnerprogramma. Daar vragen we aan de partner een bepaald commitment op vlak van certificering en omzet. Wat de partner daarvoor terug krijgt, is toegang tot het hele portfolio. Er zijn naast de uitstekende marges nog ‘rebates’ om nieuwe klanten te werven en om de concurrentie om te scholen. Tel daarbij nog een heleboel extra incentives. Kortom: genoeg om de partner tevreden te stellen.”

Het is belangrijk om te weten dat NetApp partners nooit beconcurreert omtrent diensten. Partners worden aangemoedigd om hun eigen diensten op hun portfolio voort te bouwen. “We willen dat partners een profitable businessmodel bouwen rondom hun investering.” NetApp is in zee gegaan met Tech Data, onder andere voor het Velocity-portfolio, de kleinere systemen die ook gewoon online verkocht kunnen worden. “Er zit een gezonde marge op voor de partner en het bevat rijke datamanagementfunctionaliteiten. Daarin valt nog een heel groot marktaandeel te vangen voor NetApp in België,” sluit Dullaart af.

.

Please follow and like us: